Véleménykifejtés: az oktatási rendszer 1.2020.05.12. 10:22, Letti
Az általános és a középiskola
Sziasztok!
Valamelyik nap beszélgettünk a barátnőmmel arról, hogy mi is a véleményünk a magyarországi oktatási rendszerről, a megkapott információkról és azok hasznosítási lehetőségeiről.Innen jött az ötlet, hogy kicsit hosszabban kifejtem itt is a véleményemet, valamit a második részében majd leírom a saját szakomról a véleményemet, hogy hogyan alakítanám át, és hogy bárkinek ajánlom e, hogy valóban belekezdjen.
Úgy gondolom, hogy ha az utcán megkérdeznénk random 10 embert arról, hogy szerinte az oktatási rendszer megfelelő e 8 biztos azt válaszolná hogy nem. Én ugyanezt gondolom. Kevesebb mint egy hónap, és vége iskolás éveimnek, majdnem 20 évet töltöttem az iskolapadban, és bizonyos részekről igenis meg van a véleményem. A legáltalánosabban azt lehetne elmondani, hogy nem tanítanak meg minket az életre, ezzel szemben a lexikális, minimális mértékben használható tudás aránya túlságosan nagy. No ez nem csak Magyarországra jellemző. Beszélgettem az egyik cseh barátnőmmel is, aki ugyanarra panaszkodott, hogy túl sok az olyan átadott tudás, ami később hasztalan, és ő nem ezért kezdett el valamit tanulni. Sokszor a túlzott irodalmi tudás az adott szak, szakterület megutálásához vezethet. Ő ugyanígy volt ezzel, jelenleg azon gondolkozik, hogy szakot vált.
Az általános iskolákban és a gimnáziumokban is úgy gondolom, hogy túl sok olyat veszünk, aminek semmi értelme. Gondolok itt a sok verselemzésre, a bonyolult matematikai függvényekre, vagy épp az egyik kis picsa ország történelmére. Félreértés ne essék, nem vagyok ellene ezeknek a dolgoknak, csak úgy gondolom, hogy a megfelelő egyetemi szakon lenne a helyük.
A bővebbenre kattintva leírtam bizonyos órákról a véleményemet, mi a rossz benne és mi az, amiben szerintem fejlődni kellene az oktatásnak. Lesz egy második része a posztomnak valószínűleg holnap, ahol viszont áttérek az egyetemi dolgokra, és a képzéseim pontos kivesézésére.
Irodalom: nem csoda hogy az olvasó emberek aránya egyre kevesebb, hogy a fiatalok nem olvasnak. Hiszen azokkal a kötelező olvasmányokkal nem is fogják megszeretni az olvasást. Én bevallom, hogy az összes kötelezőből szerintem 1 kezemen meg tudom számolni, hogy hányat olvastam el valóban. Igen, ha jól számolom 4-et. A Két Lottit, a Pál utcai fiúkat (már többször is, a mai napig a kedvencem, és ha a film is megy a tv-ben rajongó kisgyerekként nézem minden alkalommal végig), a Goriot apó-t és a Sorstalanságot. Igen, talán ennyi. Én a többibe max belekezdtem, vagy épp elolvastam a rövidítettet. Mert egyszerűen nem érdekelt, vagy épp olyan nehéz volt a nyelvezete akkori fejjel, hogy hiába olvastam, nem fogtam fel (lásd: Odüsszeia). A sztori érdekes, a görög mitológia alapból érdekel, de egyszerűen annyira nem értettem mit olvasok, hogy inkább feladtam. És megnéztem filmben. Tudom hogy nem jó, nem szabad, de nem ment. Amire itt szeretnék kitérni, hogy az olvasmányok listáját igenis lehetne újítani. Nálunk általánosban volt, hogy az osztályfőnök felajánlotta, hogy néhány ilyen régi kötelező helyett Harry Pottert olvassunk és elemezzünk, és mennyivel aktívabb volt mindenki az órákon. A másik dolog amivel kapcsolatban a magyar órákon ki vagyok akadva az a verselemzés. Elemezzünk, ezzel semmi baj sincs, de ne akarják nekem megmagyarázni, hogy a költő épp akkor abban a percben mire gondolt. :) Ott ültél mellette? Nem? Akkor ez csak találgatás. Sose értettem, amikor verselemzésből írtunk dolgozatot. Nekem azt jelentette a vers, hogyan osztályozod, hogy nekem épp mit jelentett? ÉRTELMETLEN! Sokkal inkább a nyelvtan órákra fektetném a hangsúlyt, azon belül is a helyesírásra és a helyes mondatalkotásra, mert botrányos, hogy mennyire helytelenül írnak az emberek. Igekötők helytelen használata, j-ly felcserélése, oh és a kedvencem... "rólla". :')
Matematika: annyit kérdeznék csak... miért?? Jó hogy a diákok több mint fele gyűlöli, hisz tipikus példája a 'soha a büdös életbe nem fogod hasznát venni, de azért tanuld meg' típusú oktatásnak. Én bevallom: a mai napig nem megy a fejben számolás és hülye vagyok az átváltásokhoz. Igyekszem fejleszteni, de ezt nem most kellene. Ezt akkor, kisgyerekként kellett volna szépen kifejleszteni, akkor amikor még sokkal fogékonyabb volt az agyam erre. Szomorúnak tartom, hogy egyszerűen nem foglalkoznak az ilyen alap dolgokkal, mint a fejben összeadás, kivonás, szorzás, osztás. Én szerintem csak ezzel foglalkoznék az első évben, vagy kettőben, kifejleszteni a gyerekek ezen képességét. Mert szerintem igenis mindenki képes rá (ki könnyebben-ki nehezebben), csak elfelejtik a tanárok azt, hogy az ő feladatuk lenne a gyerekek képességfejlesztése. Ahelyett, hogy megtanulnák azt, ami a való életben is állandóan használatos - bevásárlás, munka során - megtanuljuk a többismeretlenes függvényeket, a tangens meg kotangens szögfüggvényeket, a Thálész tételt és társait. Ezeket minimális mértékben tanítanám csak, és azokat, akik olyan helyre készülnek tovább, ahol ezekre szükség lehet fakultációkra kötelezném, és ott megtanítani ezeket.
Nyelvek: katasztrofális. De nem csak az iskolai nyelvoktatás, szerintem a magán is. Annyi nyelvtanfolyamot próbáltam már ki, mégse volt egy se ahonnan elégedetten, valós nyelvtudással jöttem volna ki. Az angol nyelvvizsgámat is úgy szereztem meg, hogy saját magam elkezdtem a beszédkészségemet, a szókincsemet fejleszteni, nem törődve a nyelvtannal. A kisbaba sem azt tanulja meg, hogy alany-állítmány, hanem azt tanulja meg, hogy mit hogyan mondunk. Én is ezt tettem, és a mai napig így tanulom a norvégot és a dánt is. Kifejezésekkel, amikből szépen utána át tudom vezetni a nyelvtant. Hiszen szerintem sokkal könnyebb a nyelvtant úgy felfogni, hogy érted amit olvasol, jobban meglátod az adott szerkezetre való összefüggéseket. Mikor elkezdik a nyelvoktatást és csak beszéltetném és a hallásértéseket csináltatnék. A nyelvtani részeket csak utána venném elő. Megtanítanám a hasznos kifejezéseket. És a hangsúly a hasznoson van. Én hihetetlenül nagy Duolingo gyűlölő vagyok, aki teheti annak én a Memrise-t ajánlom tanulásra. Egyszerűen a Duolingo annyira értelmetlen mondatokkal tanítja a nyelvtant amúgy, hogy az már komolyan nevetséges. Azért hagytam abba, mert felidegelt. "A medvék és a kígyók este sört isznak." Örökre az emlékezetembe égett ez a mondat, mert ez volt az, amikor azt mondtam, hogy oké köszönöm, hülyeségekkel nem érek semmit. Ráadásul ugyanazt a pár értelmetlen kifejezést ismételteti állandóan. Nem, nem értem mi a jó a duolingoban. MEMRISE! Igaz azoknak, akik angolul akarnak tanulni hátrány, hogy hivatalos magyar-angol kurzusuk nincsen, de ha beírod a keresőbe ad fel csomót, amit már mások csináltak. De ha beszélsz angolul valamennyire, szerintem az egyik legjobb. Én előfizetés nélkül használom, és az egyetlen hátrány amit érzek az az, hogy a telefonos app-ban új szavakat tanulni nem tudok csak ha gépen nyitom meg. Ezzel ellentétben telefonon minden egyéb extrát elérek, amit gépen nem. Tele van helyiek által felmondott szavakkal, kifejezésekkel. Valóban olyan dolgokat tanulhatsz meg, aminek hasznát is veszed, bővíti a szókincsedet. És nekem ez a fontos! :)
Az nem oktatás, hogy magamnak otthon kell rájönnöm, hogy mi hogy miért. Dán barátokkal is beszéltem, hát az ex barátom konkrétan tanár, és elmesélte, hogy mennyivel másabb kint a helyzet. Célzottan megvannak a középiskola típusok, hogy melyik az, amelyik egyetemre készít fel, tehát olyan tudást kapsz először is, és melyik az, amelyik a munkavállalásra. Nincsenek megkülönböztetések. És nincsenek túlterhelve se. Ha ott megy ez, itt miért nem?
|